Biodling!

Här ska jag så småningom berätta om min bigård. Scrolla neråt vartefter.  Den finns i våran trädgård, och f.n. har jag fyra st. samhällen. Jag har haft bin i ca 4 år,men är fortfarande nybörjare, känns det som.

Biodling är en härlig hobby, som vem som helst kan syssla med. Man lär sig mycket om naturen, och Blommor…och Bin…

Så här såg det ut när jag hade en svärm i mitt plommonträd ett år, det är inte helt bra med svärmar, men å andra sidan så fick jag ett nytt samhälle, så det vart ju bra till slut i alla fall.

Och nu är mina bin i sina kupor, men dom sover inte, nädå, dom överlever, och äter, för att klara sig tills Februari, mars, när dom kommer ut igen.

De klara sig bra trots kylan, bara inte maten tar slut. Det är det viktigaste.

Och nu i det kalla december, så surrar det i alla fyra kuporna! Vilket är ett mycket gott tecken. Dom lever!!

Sommaren har gett oss 84 kg honung! Gott att ha på gröten, i filen, och på allt som behöver lite extra sötma! dset mesta verkar det som! Nu har jag invintrat ånyo, och allt är lugnt i min bigård. Jag är nöjd av att ha klarat av denna säsong utan svärmar, och har gjort ett nytt samhälle. Nu väntar vintern och spänningen inför nästa säsong.

2012!

Blev för de flesta biodlare ett riktigt dåligt honungsår! Men inte för mig!, jag fick rekord…95 kg totalt, på tre st samhällen. Hade nog kunnat komma upp i 100 kg om jag velat, men jag har lämnat lite honung kvar till bina. Dom vill trots allt säkert ha lite av det i vinter. Jag är supernöjd, och riktigt glad för mitt resultat. Och kan även i år konstatera att det har varit ett år utan svärmar, ingen utryckning av min mentor, och alldeles perfekt på det hela. Två år i rad, helt otroligt.  Nu är det vinterfodring som sker, och behandling av Varoakvalster. Sen är det bara att vänta, och hoppas att det ska gå bra även nästa år.

Efter mycket tankar om en massa saker, så har jag bestämt att ta en paus från biodlandet! Mannen och jag har kommit igång med att fundera ut en massa roliga saker att göra, på sommaren, och då kan man inte ha så mycket biodling att tänka på varje vecka. Jag slutar inte! Jag tar en paus. Så roligt är det med bin så jag vill hålla på med det, men senare. Det ser jag fram emot.